A nyelvi szintek általános leírás a Közös Európai Referenciakeret (KER) alapján
A1 szint (minimumszint)
A generatív nyelvhasználat legalacsonyabb szintje. Ez az a szint, amelyen a tanuló például:
- egyszerű módon tud kommunikálni, fel tud tenni és meg tud válaszolni saját személyével kapcsolatos egyszerű kérdéseket (lakóhelyéről, ismerőseiről, tulajdonában lévő tárgyakról);
- közvetlen szükségletekkel vagy nagyon ismerős témákkal kapcsolatban egyszerű megállapításokat tud tenni, vagy ilyenekre reagálni tud, és már nem csupán a szituációhoz kapcsolódó fordulatok begyakorolt, lexikailag elrendezett, meglehetősen korlátozott készletére épít.
A2 szint (alapszint)
Itt található meg a társadalmi funkciókra vonatkozó szintleírások többsége, például:
- az üdvözlés és megszólítás egyszerű, udvarias mindennapi formáinak használata;
- mások üdvözlése, érdeklődés hogylétük felől, reagálás az új információra;
- nagyon rövid társasági beszélgetések kezelése;
- munkahellyel és szabadidős tevékenységekkel kapcsolatos kérdések feltevése és megválaszolása;
- meghívás és az arra adott válasz;
- annak megvitatása, hogy mit tegyenek, hova menjenek és a találkozással kapcsolatos megállapodások, felajánlások tétele és elfogadása.
Az utazással és külföldön előforduló nyelvi interakciókkal kapcsolatos szintleírások is itt találhatók meg, például:
- egyszerű ügyek lebonyolítása boltban, postán vagy bankban;
- egyszerű utazási információk megszerzése;
- a tömegközlekedési eszközök, busz, vonat és taxi használata;
- alapvető információ kérése, útbaigazítás kérése, megadása és jegyvásárlás;
- mindennapi áruk és szolgáltatások vétele vagy adása.
A2+ (erős alapszint)
Itt ugyan némi segítséggel és bizonyos határokon belül, de a beszélgetésben való aktívabb részvétel figyelhető meg. Például:
- a nyelvtanuló tud egyszerű, korlátozott beszélgetést kezdeményezni, azt fenntartani és befejezni;
- eleget ért ahhoz, hogy az egyszerű, begyakorolt beszélgetések során túlzott erőfeszítés nélkül boldoguljon;
- megérteti magát, valamint gondolatokat, információkat cserél ismerős témákról kiszámítható mindennapi szituációkban, amennyiben beszélgetőpartnere szükség esetén segít;
- alapvető témákról sikeresen kommunikál, ha segítséget kérhet abban, hogy kifejezhesse, amit szeretne;
- elboldogul előrelátható tartalmú mindennapi szituációkban, bár általában korlátozott nyelvi eszközökkel adja elő mondanivalóját, és keresgéli a szavakat;
- strukturált szituációkban meglehetősen könnyen kommunikál, ha segítséget kap, de nyitott beszélgetésben való részvételre csak korlátozott mértékben képes.
Ezenfelül sokkal jobban képes hosszabb ideig egybefüggően beszélni, például:
- egyszerűen kifejezi, hogy érzi magát; saját környezetének mindennapi aspektusairól hosszabb leírást ad, pl. emberekkel, helyekkel, munkával vagy tanulással kapcsolatos élményeit ismerteti;
- leír múltbeli eseményeket és személyes élményeket, szokásokat és mindennapi tevékenységeket;
- terveket és előkészületeket mutat be; elmagyarázza, hogy valamit miért szeret, illetve nem szeret;
- eseményekről és tevékenységekről rövid, alapvető leírást ad;
- háziállatokat és tulajdontárgyakat jellemez;
- egyszerű, leíró nyelvet használ tárgyak és tulajdontárgyak leírásához és összehasonlításához.
B1 szint (küszöbszint)
A külföldi országokba utazókkal kapcsolatos részletes követelményeket tükrözi, és leginkább két dologgal jellemezhető.
A kommunikáció fenntartására való képesség, illetve a nyelvtanuló szituációk egész sorában ki tudja magát fejezni, például:
- a körülötte zajló hosszabb beszélgetést főbb vonalakban követni tudja, feltéve, hogy tisztán kivehető és akcentusmentes a beszélő kiejtése;
- baráti beszélgetés során személyes nézeteit és véleményét kifejti, és másokéra rákérdez;
- beszéde alapgondolatát érthetően elmondja; a mondanivalójának nagy részét egyszerű nyelvi eszközök széles körének rugalmas használatával el tudja mondani;
- fenn tudja tartani a társalgást vagy eszmecserét, de néha nehéz követni, amikor pontosan szeretné kifejezni mondanivalóját;
- érthető folyamatossággal beszél, bár a nyelvtan, lexikai tervezés vagy hibajavítás céljából észrevehető szüneteket tart, különösen hosszabb szabad beszédprodukció esetén.
A nyelvtanuló a mindennapi élet problémáival könnyen megbirkózik, például:
- a tömegközlekedésben kevésbé megszokott helyzetekben is boldogul;
- kezelni tudja a legtöbb szituációt, ami utazásszervezéskor egy utazási irodában vagy utazás közben felmerülhet;
- ismerős témákról folyó beszélgetésbe felkészülés nélkül is be tud kapcsolódni;
- panaszt tesz;
- beszélgetés/konzultáció során bizonyos mértékű kezdeményezést mutat (pl. új téma felvetése), de a kommunikáció során nagymértékben függ a másik féltől;
- meg tud kérni valakit arra, hogy magyarázza meg vagy fejtse ki a korábban mondottakat.
B1+ (erős küszöbszint)
Továbbra is jelen van az előbb említett két fő jellemző. Ezen felül további szintleírások lépnek be, amelyek nagyobb mennyiségű információ cseréjével kapcsolatosak, például:
- a nyelvtanuló fel tud jegyezni tudakozódással és problémák elmagyarázásával kapcsolatos üzeneteket;
- egy beszélgetés/konzultáció során a kért konkrét információkat megadja (pl. az orvosnál a tünetek leírása), de mindezt korlátozott pontossággal teszi;
- el tudja magyarázni, hogy valami miért jelent problémát;
- össze tud foglalni egy elbeszélést, újságcikket, előadást, eszmecserét, interjút vagy dokumentumfilmet, kifejti ezzel kapcsolatos véleményét, és válaszol a további részletekre vonatkozó kérdésekre;
- felkészülés után képes interjút készíteni, ellenőrzi és megerősíti az információkat, bár időnként, ha túl gyors vagy hosszú a válasz, előfordulhat, hogy ismétlésre kell kérnie beszélgetőpartnerét; le tudja írni a cselekvések menetét, és részletes utasításokat tud adni;
- saját szakterületén, ismerős, begyakorolt vagy egyéb kérdésekben nagy mennyiségű tényszerű információ viszonylag magabiztos cseréjére képes.
B2 szint (középszint)
A tanuló számára új távlatok nyílnak a nyelvhasználatban, amelyek az eddigiekhez képest tartalmilag jelentős változást tükröznek. A sáv alacsonyabb szintjén pl. a sikeres érvelésen van a hangsúly:
- megbeszélés során megfelelő magyarázatok, érvek és megjegyzések segítségével elmondja és képviseli véleményét;
- képviseli az aktuális témával kapcsolatos álláspontját, és kifejti a különböző alternatívák előnyeit és hátrányait;
- érvelése logikus felépítésű, összefüggő; olyan érvelést fejt ki, melyben egy bizonyos álláspont mellett vagy ellen érveket hoz fel;
- elmagyaráz egy felmerülő problémát, és érthetően kifejezi, hogy a tárgyalás során a másik félnek engedményt kell tennie;
- találgatásokba bocsátkozik okokról, következményekről és hipotetikus szituációkról;
- ismerős téma esetén informális beszélgetésben aktív szerepet játszik, megjegyzéseket tesz, nézőpontját világosan kifejti, értékeli az alternatív javaslatokat, feltételezéseket tesz, illetve reagál azokra.
Másrészt két új súlypont határozza meg ezt a szintet. Az egyik az, hogy a társasági kommunikációban már többre képes, például:
- természetes módon, folyékonyan és hatékonyan vesz részt beszélgetésekben;
- még zavaró háttérzaj mellett is részletesen megérti, amit akcentusmentesen mondanak neki;
- beszélgetést kezdeményez, megfelelő időben szólal meg, és akkor fejezi be a beszélgetést, amikor kell, bár ezt nem mindig elegánsan teszi;
- kliséket használ (pl. „Nehéz erre a kérdésre válaszolni.“) időnyerés céljából, illetve hogy magánál tartsa a szót, amíg mondanivalóját megfogalmazza;
- olyan folyékonysággal és természetességgel beszél, ami lehetővé teszi az anyanyelvű beszélőkkel való rendszeres kommunikációt anélkül, hogy az bármelyik fél számára megerőltető lenne;
- alkalmazkodik a beszélgetésre jellemző irány-, stílus- és hangsúlyváltásokhoz;
- kapcsolatot tud fenntartani anyanyelvű beszélőkkel anélkül, hogy akaratán kívül megnevettesse vagy irritálja őket, vagy hogy azoknak máshogy kelljen viselkedniük vele szemben, mint ahogy azt anyanyelvű beszélőkkel tennék.
A másik súlypont a nyelvi tudatosság új foka:
- kijavítja a félreértést okozó hibákat;
- listát ír „kedvenc hibáiról“ és tudatosan ellenőrzi beszédét ebből a szempontból;
- ha észreveszi, általában kijavítja hibáit; megtervezi a beszélgetőpartnerre tett hatást, hogy mit és hogyan mondjon.
Összességében ez a szint új küszöbként fogható fel, amit a nyelvtanulónak át kell lépnie.
B2+ (erős középszint)
Az érvelésen, hatékony társasági beszélgetésen, valamint a B2 szinten megjelent nyelvi tudatosságon van továbbra is a hangsúly. Azonban az érvelést és a társasági kommunikációt új hangsúlyos területként értelmezhetjük: társalgási készségként. A társalgási kompetencia új foka a beszélgetés kezelésében mutatkozik meg (együttműködési stratégiák):
- visszajelzést ad és továbbviszi más beszélők állításait és közbevetéseit, és ezáltal segíti a beszélgetés menetének alakulását; saját mondandóját ügyesen kapcsolja másokéhoz.
Ez a koherencia/kohézió területén is nyilvánvaló:
- korlátozott számú kohéziós eszközzel gördülékeny módon világos, összefüggő beszélgetéssé kapcsolja a mondatokat;
- a kötőszavak változatos körét hatékonyan használja a gondolatok összekapcsolására;
- szisztematikusan érvel, jól kiemeli a döntő gondolatokat, és azokat megfelelő módon alátámasztja részletekkel.
Végül ebben a sávban válnak fontossá a tárgyalással kapcsolatos készségek:
- meggyőző nyelv és egyszerű érvek segítségével felvázolja a helyzetet, elégtételt kér kártérítési ügyben;
- világosan megfogalmazza az engedmény határait.
C1 szint (haladószint)
Ezt a szintet széles körű nyelvismeret jellemzi, amely folyékony, természetes kommunikációt tesz lehetővé, amint ez a következő példákból is kitűnik:
- folyékonyan és természetes módon tudja magát kifejezni, majdnem erőfeszítés nélkül;
- széles körű szókinccsel rendelkezik, amelynek segítségével körülírással könnyen pótolja a hiányosságokat;
- ritkán keresgéli a szavakat és használ elkerülő stratégiákat;
- csupán fogalmi szempontból nehéz téma gátolhatja a természetes, gördülékeny nyelvhasználatban.
Az előző sávra jellemző társalgási készségek továbbra is fontosak a C1 szinten, de itt a folyékonyság hangsúlyosabb szerepet kap, például:
- a társalgási eszközök jól elsajátított repertoárjából választ megfelelő, folyékony fordulatokat megjegyzései bevezetéséhez annak érdekében, hogy szót kapjon, vagy időt nyerjen, és megtartsa a beszéd folytatásának jogát gondolkodás közben;
- beszéde világos, gördülékeny, jól szerkesztett, a szervezőelemek, kötőelemek és kohéziós eszközök használatát uralja.
C2 szint (mesterszint)
Nem feltételez anyanyelvi vagy majdnem anyanyelvi kompetenciát. Az elnevezés inkább a pontosság fokát, a nyelv alkalomhoz illő helyes használatát és azt a nyelvi könnyedséget szándékozik kifejezni, ami a nagyon sikeres nyelvtanulók beszédét jellemzi.
Az erre a szintre besorolt szintleírások közül néhány példa:
- a módosító eszközök széles skálájának meglehetősen helyes használatával pontosan kifejez árnyaltabb jelentéstartalmakat;
- jól ismeri az idiomatikus és köznyelvi kifejezéseket, olyan gördülékenyen változtatja meg a megfogalmazás módját, hogy azt a beszédpartner alig veszi észre.
Forrás:http://www.keronline.hu
Európai nyelvi szintek – Önértékelési táblázat – Szövetértés – Beszéd - Írás
Letölthető itt: https://europass.cedefop.europa.eu/hu/resources/european-language-levels-cefr
Letöltőlink: https://europass.cedefop.europa.eu/hu/resources/european-language-levels-cefr/cef-ell-document.pdf